close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

אמנות האינסוף

אנה שרה אושמן/ תחרות המאמריםכא חשוון, תשעד25/10/2013

עבודתנו החשובה היא אמנות האינסוף- בכל רגע לאמן את שריר ההחלטה, לבחור מבין אינסוף האפשרויות בטוב

תגיות:
אינטרנט הוא אינסוף של קשרים ושבילים בין אדם לחברו ובין אדם לידע , עוזר למצוא בקלות מידע גשמי ורוחני ומפתח תקשורת בינלאומית- זהו אינסוף דיגיטלי. עולם שלם שחלקו לא קיים במציאות , אלא רק ברשת.

תועלת רבה יש לאינטרנט והשפעתו חובקת עולם. רבים יגידו שאי אפשר לדמיין חיים בלעדיו. אחרים יאמרו שלמרות התועלת הרבה שבו המשתמש בו הוא כ"טובל ושרץ בידו",עושה שימוש לטובה מחד אך נכשל ומועד מאידך. אחרים יאסרו כל שימוש בו ומחשב לא ימצא בביתם.

נשאלת אם כן השאלה: מי צודק? האם האינטרנט הוא כלי טכנולוגי מועיל או כלי משחית שמטרתו להעביר את האדם על דעתו ועל דעת קונו?

רבנים רבים אוסרים על השימוש באינטרנט ומגדירים אותו כסכנה לנפש היהודי. הם גדולים וחכמים יותר ממני ולא זקוקים להסכמה שלי על דבריהם. אך אני מסכימה איתם וחושבת ששימוש לא מושכל באינטרנט עלול להביא לתוצאות הרסניות. אולם בשימוש מושכל ותכליתי יש הרבה אפשרויות לצמיחה.

האינטרנט מקל על תקשורת בענייני עבודה ,לימודים דרך אימייל ואתרים שמכילים מידע על מקומות לימוד ,תכני הלימוד ואפשרויות להתקשרות מידית עם בעלי תפקידים במקומות הלימוד או בעבודה, תוכנות להעברת מידע ומסרונים ,אתרי עזר למציאת מידע כללי או תורני ושימוש בו ללא עלות,למשל אתר "דעת" שניתן להיעזר בו מאוד ואתרים רבים ומבורכים שמקרבים את האדם לבוראו, תוכנות לשיחה לייב עם קרובים וידידים ממקומות רחוקים, אתרי קניות, שפע של מוסיקה מכל מיני סוגים וסרטים (גם תורניים) לצפייה.

האינטרנט עשה מהפכה בתקשורת שניתנת בחינם (אמנם בתשלום חודשי על האינטרנט עצמו, אך תוך כדי חיסכון כספי ניכר בחיי היום מיום). אימייל החליף את המכתב הרשום ואפשר להעביר קבצים ענקיים של חומר מהמחשב הביתי לחדר העבודה של המרצה בלימודים – בלי לשלם דבר. האינטרנט הציל חלק ניכר מיערות הגשם (ע"י חיסכון בנייר),למשל שליחת חשבוניות לאימייל חוסכת בנייר רב. כמו כן האינטרנט הגביר את הנגישות של הפעולות הבנקאיות ואת זימון התורים מקופת החולים ושאר השירותים הרפואיים למשל: קבלת מרשמים לתרופות ותוצאות בדיקות מעבדה דרך האתר ברשת .וגם את השיעור תורה של גדולי הרבנים, כתובים ומוסרטים אנו מוצאים ישר בתוך הלפטופ הביתי.

אולי המידיות של הנגישות היא זאת שמהווה סכנה. כי הכול פתוח, כל העולם הדיגיטלי פרוס בפני המשתמש, והוא יכול להיות בחדרי חדרים ולשקוע ברפש ורוע מהגרועים שיש בעולמינו וכך לטמא את נפשו. אולם האם הבחירה החופשית ניטלה ממנו? האם הוא חייב למלא עכשיו ממש את הרצונות שלו שאינם תמיד טהורים? או שהוא ילמד באינטרנט מאתר תורני שיש בעולם בורא שמנהל את העולם ודורש ממנו לעבוד על מידותיו, לרצות לעשות טוב ולמאוס ברע. שיש לאדם תכלית לזכך את נשמתו ולהגיע למילוי תפקידו בעולם והרי היהודי מרגיש שהוא לא מתמלא באכילת פיצה או בשמיעת חדשות, אלא רוצה להגיע למקומות טהורים של חסד ואמת ונתינה ובניין עולם טוב יותר לו, לה ולדור הבא. להגיע לתכלית הנצחית של תיקון נשמתו עד כדי כך שיוכל לאחר 120 שנה לשבת עם הצדיקים ולהתענג על זיו השכינה. האם האינטרנט יועיל לו או יחסיר ממנו במטרתו זו?

ציטוט מתוך דבריו של ר' מנחם מענדל קפלן מהאתר שטורעם.נט על יחסו של הרבי מליובאוויטש, ר' מנחם מענדל שניארסון לטכנולוגיה:

"הרבי לא פסל מעולם את מכשיר הטלויזיה כשלעצמו או את הטכנולוגיה שמכוחה הוא פועל. נהפוך הוא: גישתו הידועה של הרבי היא שתכליתם ומטרתם של פלאי הטכנולוגיה הם כדי שישמשו לדברי קדושה ובפרט כדי שישמשו להפצת התורה והיהדות."

ניתנת פה דוגמא של הטלויזיה: "טלויזיה כמו כל דבר אחר בעולמינו נמסרה לידיו של האדם והוא החליט בבחירתו החופשית אם להשתמש בה לטובה או לרעה"

כלומר בכלי הטכנולוגי הגשמי אין פסול- תלוי מה נעשה בו.

המשך דברי הרב קפלן :"לטלויזיה אין שימוש, אלא בידור"

"האינטרנט לעומת זאת כלי שימושי- שפע של מידע נחוץ שבעבר היה צריך לטרוח רבות כדי להשיגו- נמצא כיום במרחק של הקלדת מילה ב"גוגל"...האינטרנט העניק להפצת היהדות והמעיינות (הכוונה לפנימיות התורה) תנופה רבתי"

כלומר האינטרנט הביא לתוצאות מבורכות בקירוב רחוקים. הרבה פעמים יהודים לא השתכנעו מהפחדות בגיהינום על התנהגות לא נאותה- זה הפך להיות נמוך ולא משכנע. אזהרות לא הפחידו – אנשים לא היו מוכנים להפסיק התנהגות הרסנית בגלל נימוקים דתיים. בינינו –כמה שצועקים היום יותר על סכנות האינטרנט- זה לא מונע מילדים ,נוער ומבוגרים ליפול בכך. "מים גנובים ימתקו". נוכל ללמוד דרכים להפוך את המצב לטובתנו ,כך שהאינטרנט יהפוך למי מרפא:

עוד הרב אברהם יצחק הכהן קוק כתב כיצד ישוב הדור לבוראו ואיך ראוי לעשות את הטרנספורמציה(במאמר הדור):הרב מגדיר את בעייית הדור:

"הסיבה לכל מכאובי הדור היא רק המחשבה...הסיבה הפנימית שמסובבת כל אלה היא התנועה המחשבתית הכוללת, שמצאה מקום במוחם של הכוחות הפועלים, ע"י שבאה לבקש חשבון על כל האוצר של הרגש שהיה להם מאז בלבבם, ע"י ההרגל, החינוך והמורשה ברב או במעט, ולא מצאה ידם להעמידו על בירורו מכל צדדיו. הם דומים שמצאו רק צדדים כהים, של רגש בלא דעת, של פחדנות ומורך בלא אומץ לב וגבורת חיים, ויחם לבבם בקרבם.

ומתוך שלא מצאו דרך צלולה איך להאיר באור הדעת על הרגש המשומר מימים היותר עתיקים, וגם היותר טובים לאומתנו, לרומם את כל נקודותיו הפרטיות עד נקודת הגובה של השכל המתנשא.. על כן פנה לו אל הזלזול והשלילה, מכאב לב, ומנפש מרה , ומאפס תוכן לחיים נספחו רבים ללוחמים במפלגות כאלה שלא יכירם שם מקומם כלל, ומוסרים את חילם לזרים.

נרחם על אלה האומללים בנינו ואחינו הטובעים בים זועף של צרות רוחניות, שהן קשות יותר מכל חולי ומדווה. נושיט להם דברים טובים, דברי ניחומים, מלאים שכל מפיקים שקט ואומץ ע"י אותו הכוח עצמו שטלטל לתוך מצבו הנרעש וההרוס."

אותו הילד שמוקף בעולם החומר, עולם שמציע הרבה ריגושים תחת מעטה זוהר, קופסה גדולה שבתוכה יש הרבה קופסאות אחת בתוך השניה, כשבקופסה הקטנה ביותר מהן , בכיסוי הסופי ישנו ריק זועם.הוא מרגיש מרוקן. כדברי הרא"יה

" ודור שבכוח יש לו רב ובפועל לא כלום...אי אפשר להצילו מרעתו ולהעמידו על דרך החיים הנכונה כי אם במה שנדבר עמו מכל נשא ונשגב, מכל נעלה ונהדר, בשפה היותר פשוטה ונמוכה, בדברים היותר מורגלים ומובנים לו, כדי שימצא גם בעומק התהום שהוא שוכב שמה את הזיו והנועם האדיר והעליון שהוא מבקש". ..

"הוא לא יוכל לשוב מיראה, אבל מאד מוכשר הוא לשוב מאהבה שיראת הרוממות תתחבר עליה."

כלומר צריך להוריד את כל הטוהר למדרגה שבה נמצא הלומד, ההרפתקן,שמשוטט באינטרנט למקום שבו הוא ימצא את הנשגב ולדאוג שזה יהיה בשפה שלו ובכלים שהוא יוכל להבין.

למשל: האימייל שלי באתר שורש שבו יש כתבות מעניינות.באימייל אני מקבלת את השיעורים של הרב מברסלב אליהו גודלבסקי והם מחזקים אותי באמונה, מאתר "דעת" הורדתי את החומרים להם הייתי זקוקה בהכנותי להעברת שיעורים בתנ"ך ותושב"ע, מאתר חב"ד.אינפו שאבתי ניגוני חב"ד שחיזקו את נפשי. בyoutube שמעתי את "שמע ישראל" של שוויקי ואת "זאת שעמדה" של יונתן רזאל. ב"הידברות" ו"בערוץ מאיר" אפשר לצפות בשידורים נקיים.

הרב דוד סתיו פוסק בספרו "בין הזמנים- תרבות, בילוי ופנאי בהלכה ובמחשבה" ע"מ 204: "המחשב והאינטרנט הם כלים רבי עוצמה שהחברה המודרנית זימנה לבתינו. מחד גיסא, כלים אלו מסוגלים לחשוף בפני האדם שפל ורוע מהסוגים הנמוכים ביותר שאליהם האנושות יכולה להידרדר. כמו כן סכנת ההתמכרות לאינטרנט גבוהה אף מסכנת ההתמכרות לטלויזיה. :נכון להשתמש בו רק כאשר מוצבת חסימה מתאימה של המקומות שאינם ראויים לצפייה. ראוי למקם את המחשב בבית במקום שבו נמצאים אנשים אחרים באופן תדיר,כדי למנוע אפשרות של כישלונות פוטנציאליים."

אך אם כבר נכשלת – אז תקום. "שבע יפול צדיק וקם."תמיד אפשר לחזור בתשובה.

כמו בעולם ששולט בו הקב"ה –האינסוף שנתן את התורה האינסופית בעולם ההעלם אנו יכולים לבחור בטוב או בהיפך הטוב. כך גם באינטרנט. אפשר לשמוע שיעור תורה באינטרנט ואפשר לכתוב דברי חיזוק והדרכה לחיים.

גם בחיים
עבודתנו החשובה היא אמנות האינסוף- בכל רגע לאמן את שריר ההחלטה, לבחור מבין אינסוף האפשרויות בטוב- ולחנך לטוב את ילדינו "כי הם חיינו".

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה